Erikslustvägen 2, Malmö

Risktvåan (Halkan)

Risktvåan är det praktiska delmomentet i riskutbildningen och är ett obligatoriskt stopp på vägen mot körkortet. Den kallas även för ”halkan” då den innefattar körning på en halkbana. Risktvåan ligger i slutet av din körkortsutbildning, eftersom du måste ha kommit långt i att lära dig manövrera bilen och kommer att sitta själv bakom ratten under övningarna. Syftet med risktvåan är att ge dig en djupare förståelse för hur hastighet och särskilda förhållanden påverkar bilen, samt hur du går till väga för att i alla lägen upprätthålla hög säkerhet.

Utbildningen är på ca 4 timmar och vi samlas ALLTID på trafikskolan. Därefter körs ni till Sturup Raceway där ni genomför Risktvåan.

Som deltagare måste du kunna legitimera dig med en godkänd legitimation för att närvaron skall kunna registreras till Transportstyrelsen.
Efter avslutad kurs rapporteras du till Transportstyrelsen och då är utbildningen giltig i 5 år framöver eller tills dess att du har tagit ditt körkort.

Är du inte inskriven på vår trafikskola så krävs det en utvärderingslektion med läraren innan vi bokar in er. Detta är för att vi ska kunna se att ni besitter kunskapen som krävs för denna del i utbildningen.

Avbokning måste ske 72 timmar innan utbildningsdagen annars blir ni debiterade.

Varmt välkomna!

© Fridhems Trafikskola. Alla Rättigheter Reserverade.